Siivous selkävaivaisena

maaliskuu 21, 2018 17:11 by Admin
Siivous on hyvää liikuntaa. Monelle meistä kihahtaa hiki otsalle pelkästään siivoamista ajatellessa. Mutta entä jos selkäsi on kipeä, ja kotitöitä pitäisi silti tehdä? Oikeat siivoustekniikat olisi tällöin syytä olla hyvin hallussa. Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla pääset alkuun.

Imurointi ja lattianpesu ovat tekniikkalajeja. Muista näitä suorittaessasi pitää selän asento ryhdikkäänä, niskat ja hartiat rentoina sekä kädet alhaalla. Tarpeeksi pitkä imurin varsi auttaa oikean asennon löytymisessä. Ja lattianpesun voi aina jättää seuraavaan kertaan.

Tavaroita siirrellessä on oltava tarkkana. Oikea nostotekniikka pitää tuntea. Käytä nostamisessa apunasi jalkojen lihaksia. Pidä keskivartalo tiukkana ja tee siis nosto jaloillasi. Älä missään tapauksessa ala siirrellä tavaroita selkä pyöreänä, vaan muista painaa takapuoli kunnolla alas.

Astianpesukoneen täyttö ja tyhjentäminen kannattaa myös hallita. Tätä toimintoa suoritetaan yleensä laitteen kannen ollessa auki. Sivusta operoiminen on tällöin helpompaa kuin kannen yli kurotteleminen. Muista myös nosto-ohjeet, käytä jalkojasi, kyykisty ja laske takapuoli alas.

Ikkunanpesussa oikeat varusteet ovat tärkeitä. Hanki ikkunanpesimeesi ja lastaasi jatkovarsi. Sen avulla pysyt kurottamatta pesemään useimpia tavallisia ikkunoita. Varren tulee olla niin pitkä, ettei sinun tarvitse turhaan käännellä päätäsi taakse ja jännittää hartioitasi.

Pöydän pyyhkiminen tulee tehdä koko vartalon avulla. Älä pyyhkiessäsi sorru kurkottamaan käsilläsi, vaan pyyhi pieniä alueita kerrallaan. Liian laajat liikkeet saattavat nimittäin rasittaa selkääsi. Vaihda välillä pyyhkimiskättä, jolloin kumpikin kehon puoli kiertyy ja rasittuu yhtä paljon.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kommentointi on suljettu